به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: سکوی شبیهساز رانندگی از فناوریهای پیشرفته و پیچیده در کشورهای توسعهیافته است و جمهوری اسلامی ایران با کمک نخبگان داخلی کشور، حمایت سازمان راهداری و حملونقل جادهای و مشارکت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری به این فناوری دست یافته و روزبهروز در حال توسعه و پیشرفت است.
امانی افزود: بهکارگیری دستگاههای شبیهساز رانندگی بهمنظور افزایش مهارت رانندگان و صلاحیتسنجی بدو خدمت و ضمن خدمت، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزشهای هدفمند دارد و شبیهسازی موقعیتهای مختلف، امکان آموزش در سناریو های پیچیده و ارزیابی از طریق مهارتهای خاص از ویژگیهای سکوهای شبیهساز رانندگی را فراهم میکند.
وی در خصوص مزایای بهکارگیری این فناوری گفت: راهاندازی مراکز حرفهای آزمون علمی، تقویت آموزشهای حرفهای، انجام تحقیقات پیشرفته و بسترسازی تسهیل دریافت گواهینامههای معتبر مهارتی بینالمللی برای رانندگان از مزایای این فناوری است که با نقشآفرینی شرکتهای دانشبنیان، عملیاتی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مرکز پیشرفته شبیهساز رانندگی حرفهای از سال ۱۴۰۲ باهدف حمایت، طراحی و توسعه سکوی شبیهساز رانندگی مطابق با شرایط و محیطهای بینشهری شامل ویژگیهای نرمافزاری، عوامل صوتی و تصویری و مدلسازی پیشرفته سهبعدی و حسگرهای لرزشی سهبعدی برای ناوگان اتوبوسی و کامیون بینشهری با حمایت این سازمان، معاونت علمی فناوری و ریاستجمهوری، ستاد فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته و شبیهساز نصیر فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به پیادهسازی سناریوهای حرفهای آموزشی و مهارتی بر اساس اصول حرفهای رانندگی در این مرکز اظهار داشت: فعالیتهای این مرکز بارها مورد بازدید مقامات کشوری و مؤسسات و نهادهای بینالمللی از جمله اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای IRU و نمایندگان سازمان که فعالیتهای آن مورد تحسین قرار گرفته است.
امانی در خصوص فازهای اجرایی این مرکز شبیهساز رانندگی گفت: در فاز نخست محصول اولیه شامل سکوی شبیهساز و طراحی جادههای بینشهری و نمادهای محیطی در شرایط آبوهوایی و جغرافیایی مختلف انجام شده و در حال حاضر سناریوهای مختلف آموزشی برای سنجش صلاحیت مهارتی و ارزیابی درک خطر رانندگان بینشهری بر اساس آمار تصادفات سه سال اخیر ناوگان حملونقل عمومی پیادهسازی شده است.
وی از مراحل ساخت دومین دستگاه شبیهساز اتوبوس با مقیاس واقعی در راستای نهادینهسازی آموزشهای ارزان و هدفمند مبتنی بر تکنولوژی خبر داد و گفت: پخش زنده مراحل نهایی ساخت شبیهساز از طریق لینک tc.rmto.ir در دسترس است، همچنین جهت دسترسی آسان به آموزشهای طراحی شده، نخستین شبیهساز سیار مجهز به دو دستگاه شبیهساز ناوگان حملونقل عمومی و ماشینآلات سنگین راهداری طراحی شده که بهزودی مراحل ساخت و بهرهبرداری آن برای آموزشهای حرفهای آغاز میشود.
امانی از سازمان راهداری و حملونقل جادهای بهعنوان سازمانی دانشبنیان در افق ۱۴۰۴ نام برد و ابراز امیدواری کرد اجرای فازهای این طرح و راهاندازی قطبهای مهارتسنجی و آزمون عملی، گامی مؤثر و تحولآفرین برای ارتقای مهارتها و ایجاد رضایتمندی برای صنعت حملونقل، رانندگان حرفهای، مشارکت صنوف و بهرهمندی از تجربیات آنها و ایجاد فرصتهای جدید بینالمللی برای رانندگان حرفهای باشد، همچنین شاهد جهش در کیفیت خدماترسانی مراکز آزمون عملی صلاحیتسنجی رانندگان حرفهای و درک خطر رانندگان بدو خدمت و ضمن خدمت با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای IRU، در راستای کاهش حوادث ترافیکی در کشور باشیم و فرصتهای جدید برای فعالیت رانندگان حرفهای و توسعه ترانزیت ایجاد شود.